Ekspertvalg.dk — Skandinaviens største B2B-markedsplads
Omtale og
anbefalinger
Entrepreneur
Tv2
Berlingske Business
A 100% A
Tekststørrelse
Sidst opdateret: 22 februar 2022

Sjove ting at lave når du ikke er på kontoret

contentDet kan til tider godt føles en anelse ensformigt at være omgivet af printere og kopimaskiner hele dagen. Et stillesiddende arbejde på kontor er derudover heller ikke optimalt for din sundhed, hvis ikke du får bevæget dig i fritiden. Bevægelse og fysisk aktivitet har nemlig flere sundhedsfremmende fordele. Det nedsætter eksempelvis dit stressniveau, dit træthedsniveau og så er bevægelse og fysisk aktivitet forbundet med lavere risiko for en lang række sygdomme. Fysisk aktivitet og bevægelse er altså både sjovt og sundt - også selvom dine trofaste partnere igennem arbejdsdagen er printere og kopimaskiner.

Men hvor meget bevægelse skal der så egentlig til, for at det har en positiv indvirkning på din sundhed? Dette er der ikke noget klart svar på. Det afhænger nemlig af forskellige faktorer. Du har måske hørt myten om, at det er sundt at gå 10.000 skridt om dagen. Og det har da også en vis form for sandhed i sig. Dog er det blevet nævnt indenfor den nuværende forskning, at forskellen på at gå 6.000 og 10.000 skridt er minimal. Det handler i højere grad om at få pulsen op - og det behøver ikke at være mere end et kvarter til tyve minutter om dagen.

Kom ud i naturen

Hvordan du vælger at være fysisk aktiv handler i høj grad om dine personlige præferencer. Der er ikke nogen motionsform, der er bedre end den anden. Så hvis du kan lide at løbe en tur, så skal du bare gøre det. Hvis du kan lide at cykle, svømme, spille badminton eller noget helt fjerde, så skal du også bare gøre det. Dog er der en række ekstra fordele ved at komme ud i naturen og få den friske luft. Det kan du eksempelvis også gøre på et paddleboard. Mulighederne er altså mange, og derfor er der med garanti også en aktivitetsform, som du vil synes er sjov.

Gør aktiviteten til noget socialt

Hvis du bare ikke er den store fan af fysisk aktivitet, så er det fuldt forståeligt, at det kan være svært at komme i gang. Det kan muligvis gøre det både lettere og sjovere at implementere en mere fysisk aktiv livsstil, hvis du gør det til noget socialt. På den måde er det sværere at komme med dårlige undskyldninger, hvis du har en makker, der står og venter på dig. Det kunne eksempelvis være en gå-, løbe- eller cykelmakker.