Få et godt tilbud på en ny kopimaskine
Modtag op til 4 tilbud på en kopimaskine
Spar tid

Udfyld kun 1 formular og modtag op til 4 tilbud fra særligt udvalgte samarbejdspartnere

Spar penge

Du kan spare op til 50% ved at sammenligne tilbud fra de bedste leverandører

Gratis og uforpligtende

Vores service er 100% gratis og uden forpligtelser

Omtale & anbefalinger
1
2
3
Få op til 4 tilbud her Kopimaskiner - Få op til 4 gratis tilbud fra førende leverandører
Det tager under et minut!

Forventet antal kopi pr. måned

Det tager under et minut!
Sidst opdateret: 13. september 2016

Dette skal I kigge efter når I skal købe en grafisk kopimaskine.

En grafisk virksomhed lever af sine grafiske løsninger og det er derfor vigtigt at kvaliteten på deres produkter er i top og kan leve op til deres egne og til kundernes krav. En grafisk virksomhed har derfor brug for en kopimaskine, som kan opfylde deres behov og som kan leve op til deres krav til kvalitet og funktioner.

Hvilke ting skal I kigge efter ved en grafisk kopimaskine?   

Når I skal finde en kopimaskine til grafisk brug er der nogle områder I skal lægge vægt på og tage stilling til inden I går i gang med Jeres søgning. Disse er områder i forhold til hvilke behov I har i virksomheden. En virksomhed skal se efter disse punkter, når de skal vælge kopimaskine:

Den månedlige kapacitet:

Her skal man vurdere hvor mange sider man behøver udskrevet om måneden. Her er det vigtig at man er nogenlunde præcis så man får en kopimaskine i den rette størrelse og som kan dække ens behov.

Udskrivningshastigheden:

Her ser man på hvor mange sider man skal have udskrevet i minuttet. Dette er ofte relevant, hvis man fx har brug for at printe flere sider af gangen og man på den måde ikke skal bruge hele dagen på det.

Papirstørrelse:

En kopimaskine kan altid rumme papirstørrelsen A4, men hvis en virksomhed fx ofte bruger papirstørrelsen  A3 og A5 er det vigtigt at man finder en kopimaskine som også har kapacitet til dette.  

Toner levetid:

Når man skal have udskrevet grafiske billeder er det vigtigt at kvaliteten er god. Derfor er det også vigtigt at se på hvilke toner kopimaskinen bruger. Dette er relevant, for udover at se på udskrivningens kvalitet er det også relevant at se på hvor mange sider man kan udskrive pr. tone, samt hvad prisen er. Billigere kopimaskiner er ofte dyr i drift. Dette skyldes at der er slået af udbudsprisen og producenten skal dermed tjene på forbrugsstofferne som fx blækpatrioner.  

DPI:

DPI er Dots Per Inch og bliver brugt i sammenhæng med kopimaskinens opløsnings muligheder. DPI er et udtryk for hvor mange farvepunkter printeren kan sætte pr. tomme. En kopimaskine har som regel enten en DPI på 400 eller på 600, men fås også med en højere opløsning. Jo højere opløsningen er, jo flere farvepunkter kan der sættes per tomme. Fx en kopimaskine med 400 DPI kan sætte 400 farve punkter per tomme. For en grafisk virksomhed vil det være relevant at have en høj DPI.  

Gråtoner:

Gråtoner bliver brugt til fotografier og grafik. Det er en form for foto mode til gråtone billede gengivelse, som er egnet til professionelle præsentationer. Her vil man gå efter en høj gråtone, da den er med til at gøre billedet mere skarpt og præcist.  

Zoom funktioner:

Zoom funktioner er udtryk for hvor mange procenter der kan zoomes ind og ud på billeder, en normal kopiering er på 100 %. Hvis man fx skal kopiere et billede i en A4 størrelse op til en A3, vil en kopiering være større end 100 %, samt hvis man skal kopiere fra en A3 størrelse og ned til en A4 størrelse vil kopieringen være på under 100 %.

Opvarmningstid:

Opvarmningstiden for en kopimaskine kan variere meget og hvis man vil undgå at skulle stå og vente på at kopimaskinen er klar er det vigtigt at man også er opmærksom på dette. Her vil man se på hvor lang opstartstiden er fra en slukket kopimaskine, samt fra en kopimaskine der har været i dvale. Man vil også her se på hvor lang tid kopimaskinen er om at levere sit første udskrift.

 

Hvad koster en grafisk kopimaskine?

Priserne på de grafiske kopimaskiner variere, alt efter hvilken kapacitet og behov I som virksomhed, har brug for. Når I har taget stilling til hvilke behov I har brug for i virksomheden kan I begynde at finde relevante kopimaskiner.

Her kan det anbefales at I ser på flere forskellige modeller og indhenter tilbud fra flere forhandlere. Når I har indsamlet flere tilbud kan I sammenligne dem og finde den kopimaskine, som opfylder jeres behov bedst og samtidig det sted, hvor I får mest værdi for pengene.

Med en kopimaskine kan I vælge at med-købe en serviceaftale. En serviceaftale er aktuel, hvis fx uheldet skulle være ude og kopimaskinen bryder sammen. Her vil der komme en reparatør ud, som kan afhjælpe problemet. Dette kan være særlig relevant for en grafisk virksomhed, som er afhængig af sin kopimaskine i hverdagen. En serviceaftale vil koste virksomheden noget mere, men vil samtidig virke som en form for forsikring på kopimaskinen. Dette er noget I bør overveje, hvis I er afhængige af kopimaskinen hver dag.