Få et godt tilbud på en ny kopimaskine
Modtag op til 4 tilbud på en kopimaskine
Spar tid

Udfyld kun 1 formular og modtag op til 4 tilbud fra særligt udvalgte samarbejdspartnere

Spar penge

Du kan spare op til 50% ved at sammenligne tilbud fra de bedste leverandører

Gratis og uforpligtende

Vores service er 100% gratis og uden forpligtelser

Omtale & anbefalinger
1
2
3
Få op til 4 tilbud her Kopimaskiner - Få op til 4 gratis tilbud fra førende leverandører
Det tager under et minut!

Forventet antal kopi pr. måned

Det tager under et minut!
Sidst opdateret: 17. oktober 2014

Sådan finder du den perfekte kopimaskine til dit kontor

Hvis kopimaskinen på kontoret af en eller anden årsag går i stykker, er det altid til stor frustration for de ansatte. For at dagen og arbejdsgangen skal fungere perfekt, kræver det en kopimaskine, der fungerer upåklageligt. Derfor er det også vigtigt at vælge sin kopimaskine med omhu.
Der er dog mange forskellige kopimaskiner, og der er flere ting du som virksomhed skal overveje, inden du investerer i en kopimaskine. Jo bedre kopimaskinen passer til kontorets behov, jo lettere bliver dagen på kontoret - for de ansatte og for dig.. Vi guider dig her igennem til, hvordan du vælger den rigtige kopimaskine til dit kontor

Vælg en kopimaskine, der passer til kontorets behov

Det lyder måske banalt, men dette er en fejl, som mange virksomheder laver. De køber enten en for lille eller for stor kopimaskine. Dødssynd nummer ét er at investere i en kopimaskine, der ikke har nok kapacitet til at levere det antal kopier, der er behov for, i god kvalitet. Omvendt er det også dumt at kaste mange penge efter en stor kopimaskine med stor kapacitet, hvis en mindre maskine er tilstrækkelig.
Det handler ganske enkelt om, hvor stor en kopivolumen dit kontor har brug for, samt hvilken kvalitet der ønskes til kopierne. Hvis du ofte skal printe kopier med mange grafer, illustrationer og andet fremvisningmateriale, er det en god idé at vælge en kopimaskine, der kan printe i farve - og i en kvalitet, der er værd at vise frem.

Når du skal vurdere, hvilket behov dit kontor har til en kopimaskine, kan du starte med at spørge dig selv følgende spørgsmål:

  1. Hvor mange kopier skal kopimaskinen kunne printe? Er det få kopier på en dag, eller er der tale om flere hundrede kopier. Det er dumt at betale en høj sum for en stor flot maskine, der kan printe flere hundrede kopier i god kvalitet hver dag, hvis du kun har brug for 10 stk.
  2. Hvilke funktioner skal kopimaskinen besidde? En kopimaskine er ikke altid blot en kopimaskine. Der kan være flere forskellige tillægsfunktioner tilknyttet. Hertil skal du overveje følgende: Skal kopimaskinen have mange funktioner som eksempelvis kopi, scanning, print, fax Skal kopimaskinen kunne hæfte papirene sammen? Skal kopimaskinen kunne kobles på kontorets internetforbindelse? Skal kopimaskinen kunne printe i farve, eller blot sort?
  3. Hvor mange brugere er der af kopimaskinen? Hvis der er mange brugere af kopimaskinen kan det være en god idé, at der er mulighed for at koble kopimaskinen til kontorets internet, så der undgås køer og ventetid ved kopimaskinen og dermed tidsspild.
  4. Hvilken hastighed skal kopimaskinen have? Her er der tale om, hvor mange kopier, som kopimaskinen kan printe i minuttet. Hastigheden er angivet i CPM (Copies per minute) Du tænker måske, at det er underordnet, hvor lang tid der går, før kopierne kommer ud af maskinen, men hvis dit kontor ofte printer kundetilbud ud på 50 sider, er det måske meget rart, at der ikke går lang tid - specielt hvis I er flere på kontoret, der kontinuerligt skal printe så store antal sider ud. En høj hastighed mindsker ventetiden.

Typer af kopimaskiner

Der er sket meget siden dengang for 50 år siden, hvor kopimaskinen gjorde sit indtog på det danske marked. I dag ses der mange forskellige typer af kopimaskiner:

  • Monokron kopimaskine. En maskine, der kun er i stand til at kopiere i farven sort. Bør vælges, hvis du blot har monotone tekster, der skal printes og kopieres.
  • Farvekopimaskine: En maskine, der, som navnet antyder, kan kopiere og printe i alle farver. Den bør vælges, hvis du har meget fremvisningsmateriale at vise frem til eksempelvis kunder. Det kan være i form af illustrationer og grafer.
  • Multifunktionskopimaskine: En maskine, der kan andet end blot at kopiere og printe. Det kan være at faxe eller scanne.
  • Netværkskopimaskine: En maskine, der er koblet op til kontorets netværk. Bør vælges, hvis der er mange, der skal bruge kopimaskinen

Prisen på en kopimaskine

Kopimaskiner varierer meget i pris , afhængigt af alle de faktorer, der er beskrevet ovenover. Prisen i kroner og ører spænder vidt fra 10.000-50.000 kroner.

Skal du købe, leje eller lease kopimaskinen?

Mange virksomheder står overfor dette spørgsmål. Det valg, du bør træffe, er naturligvis dét, der har de laveste omkostninger set over hele kopimaskinens levetid.

Hvis du køber kopimaskinen, betyder det naturligvis, at du lægger et engangsbeløb, hvorefter du har hele ejendoms - og brugsretten over maskinen. Det er i de fleste tilfælde det billigste, men hvis dit kontor har et behov for en kopimaskine til 50.000 kroner, kan det måske være svært at finde de likvide midler.

Har man ikke de likvide midler, kan det være en god idé at lease eller leje kopimaskinen. Mange er i tvivl om, hvad forskellen på de to begreber egentligt. Sandheden er da også, at der i princippet egentlig ikke er nogen forskel. Leasing er det engelske udtryk for leje. Alligevel plejer man at opdele de to begreber i løbetiden. Der er ofte tale om leje, hvis løbetiden på aftalen er kort. Er den længere, kalder vi det her i Danmark leasing Leasing eller leje vil sige, at du som virksomhed får brugsretten over kopimaskinen, men ikke ejendomsretten. Jo kortere perioden er for din leje - eller leasingaftale, jo højere bliver prisen fordelt på antal dage.

Tilbud på en kopimaskine til dit kontor

Overvejer du at få tilbud på en kopimaskine til dit kontor, bør du indhente fra flere leverandører. Dette sikrer, at du kan sammenligne tilbuddene og prisen bedst muligt. Skal du investere i en kopimaskine, kan vi hjælpe dig med at indhente tilbud fra flere leverandører. Det eneste du skal gøre, er at udfylde en kontaktformular, som kun tager få minutter. Du kan komme til kontaktformularen ved at klikke her: Bestil tilbud på kopimaskine til dit kontor